קיבלתי הודעה במייל, לפיה תוייגה תמונתי ב"פייסבוק". נכנסתי ונחרדתי לראות אותי באחת מחניות הטיול השנתי שהיה אך יום קודם. אז זהו – כולם יכולים עכשיו להיכנס ולראות אותי עטוית כאפייה, שמחה בין תלמידי המתבגרים. אני צריכה שאיזה יליד דיגיטלי ילמד אותי למחוק את התיוג הזה
.
בכלל, ה"פייסבוק" הוזכר במהלך הטיול לא אחת. כשנפרד מאיתנו המדריך לשלום, הוא נשאל ברוב קולות: "יש לך פייסבוק?" – בבחינת רצון להקל על צער הפרידה ולהישאר איתו בקשר, ולו וירטואלי. גם שלל הפוזות צולמו ותועדו למען העלותם לפייסבוק.
ההסתייגות המסויימת הזו משלטון הפייסבוק עומעמה היום, כשהתבשרתי שתלמידי ב-ט' פתחו קבוצה בפייסבוק לצורך למידה. הם מתכוונים להעלות לשם סיכומים לקראת מבחנים, ללמוד יחד, לעזור זה לזה ועוד ועוד.
פתאום חשבתי שזה בעצם נפלא שהם מעצבים לעצמם את סגנון הלמידה ואת המרחב המקוון שלהם. הם לוקחים אחריות על הלמידה, מגלים יצירתיות ויוזמים באופן עצמאי. הלא לכך אנחנו מחנכים אותם?! הפייסבוק הוא חלק מסביבת הולדתם. הם רותמים את הסביבה הזו באופן טבעי גם ללמידה. אני בהחלט סקרנית לדעת מה יקרה שם בקבוצה, אם הפעילות בה תשרת את מטרות הלמידה, מי יקח בה חלק? האם היא תהיה פתוחה לכולם? האם תחזיק מעמד ותהיה פעילה לאורך זמן?
זה משמח אותי, ועל אף שאני חובבת שליטה, אין לי בעיה עם הערוץ העצמאי. ברור לי שלמורים וגם להורים – המהגרים הדיגיטלים – יש עדיין תפקיד וחשיבות גם בכל הקשור לשימוש ילדיהם ברשת החברתית ללמידה. למשל, הנחלת הצורך והדרכים לבחון את אמינותו של המידע אליו הם נגישים.ועניין אחר, שאמנם לא קשור ישירות ללמידה, אך נובע מהחברות ברשת – יש להסביר למתבגרים (המתוחכמים, אך התמימים לעתים) את הצורך בשמירה ולו מסויימת על פרטיותם.
.
בכלל, ה"פייסבוק" הוזכר במהלך הטיול לא אחת. כשנפרד מאיתנו המדריך לשלום, הוא נשאל ברוב קולות: "יש לך פייסבוק?" – בבחינת רצון להקל על צער הפרידה ולהישאר איתו בקשר, ולו וירטואלי. גם שלל הפוזות צולמו ותועדו למען העלותם לפייסבוק.
ההסתייגות המסויימת הזו משלטון הפייסבוק עומעמה היום, כשהתבשרתי שתלמידי ב-ט' פתחו קבוצה בפייסבוק לצורך למידה. הם מתכוונים להעלות לשם סיכומים לקראת מבחנים, ללמוד יחד, לעזור זה לזה ועוד ועוד.
פתאום חשבתי שזה בעצם נפלא שהם מעצבים לעצמם את סגנון הלמידה ואת המרחב המקוון שלהם. הם לוקחים אחריות על הלמידה, מגלים יצירתיות ויוזמים באופן עצמאי. הלא לכך אנחנו מחנכים אותם?! הפייסבוק הוא חלק מסביבת הולדתם. הם רותמים את הסביבה הזו באופן טבעי גם ללמידה. אני בהחלט סקרנית לדעת מה יקרה שם בקבוצה, אם הפעילות בה תשרת את מטרות הלמידה, מי יקח בה חלק? האם היא תהיה פתוחה לכולם? האם תחזיק מעמד ותהיה פעילה לאורך זמן?
זה משמח אותי, ועל אף שאני חובבת שליטה, אין לי בעיה עם הערוץ העצמאי. ברור לי שלמורים וגם להורים – המהגרים הדיגיטלים – יש עדיין תפקיד וחשיבות גם בכל הקשור לשימוש ילדיהם ברשת החברתית ללמידה. למשל, הנחלת הצורך והדרכים לבחון את אמינותו של המידע אליו הם נגישים.ועניין אחר, שאמנם לא קשור ישירות ללמידה, אך נובע מהחברות ברשת – יש להסביר למתבגרים (המתוחכמים, אך התמימים לעתים) את הצורך בשמירה ולו מסויימת על פרטיותם.
למרות שזה עולמם וזה מתבקש,זה עדיין מדהים ויפה שהילדים עצמם מעלים רעיונות לדרכי לימוד חדשות.
השבמחקנקודה מעניינת למחשבה היא כיצד תדעי האם המקורות שלהם מהימנים? אם הם מתכוונים לשתף אותך בקבוצה, מה הציפיות שלהם ממך? מה המשמעות של היותך נגישה לתכנים ולתקשורת.
מעניין לעקוב אחר הקבוצה ולבחון כיצד הם מיישמים את הרעיון.
דפנה